Onlinefact handleiding

Enkele handige tips & tricks

Hoe maak ik een nieuwe klant of leverancier aan?

Opgelet: Er zijn standaard reeds twee relaties aangemaakt, zijnde “ME” en “Cash Register”. Deze mag je niet verwijderen of aanpassen! 

Een nieuwe klant of leverancier aanmaken begint bij “Relaties” > “Klanten/Leveranciers”. Daar klik je op “Relatie Toevoegen”.

Heb je het btw-nummer /ondernemingsnummer van je relatie bij de hand? Geef dit nummer dan eerst in en klik vervolgens op “zoeken”. Als het ondernemingsnummer actief is, vult Onlinefact automatisch een heleboel bedrijfsgegevens voor je in.

Aan jou de keuze of je zelf een herkenbare en unieke referentie voor je relatie ingeeft (bv.BVBADATACON) of het veld leeg laat. In dat laatste geval genereert Onlinefact zelf een unieke referentie. Die referentie gebruik je nadien om snel het juiste bedrijf te selecteren bij zoekopdrachten of documentaanmaak.

  1. Geef aan of je een fiche voor een klant, leverancier of beide wil aanmaken.
  2. In welke taal wil je de opmaak van nieuwe documenten hebben voor je buitenlandse klant/leverancier?
  3. Wil je standaard een bepaalde template (type document) voor deze relatie gebruiken? Onlinefact kiest deze voortaan standaard als hoofd template bij het opmaken van nieuwe documenten van zodra je deze klant of leverancier selecteert.
  4. Vul in wat de standaard vervaldatum is voor deze specifieke relatie (bv “14”).
  5. Een standaardkorting voor vaste klanten, bedrijven, familieleden, vrienden, … vul je hier in. Kies zelf het percentage dat bij elke aankoop onmiddellijk verrekend wordt.
  6. Wil je dat het kassasysteem onmiddellijk de factuur naar de klant verstuurt als je via de kassa een factuur hebt aangemaakt?
  7. Wat is het standaard btw-tarief voor deze klant/leverancier? 0%, 6%, 12%, 21%, 0% BTW verlegd of 0% intracommunautair? Dit btw-tarief wordt nadien automatisch toegepast op nieuwe documenten, zodat je het niet op elke regel manueel hoeft (maar het kan wel) aan te passen.
  8. Koppel je deze relatie aan een unieke barcode, bijvoorbeeld die van de klantenkaart? De barcode scannen (bv. aan de kassa) volstaat om Onlinefact onmiddellijk de juiste klantfiche te laten openen zonder dat jij die hoeft op te zoeken.

Voeg nog wat extra gegevens zoals telefoonnummer, e-mailadres of interne notities toe.

Vergeet niet om “opslaan” aan te klikken.